הכר רכב היברידי: הטכנולוגיה, היתרונות והחסרונות


רכב היברידי הוא חידוש טכנולוגי המשלב שני מקורות להנעה: מנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) ומנוע חשמלי. המטרה היא לגרום לרכב להיות יעיל יותר בצריכת הדלק ולפחות מזהם. אז מה הם רכבים היברידיים? ואיך הם עובדים?


איך רכבים היברידיים עובדים

רכבים היברידיים פועלים עם מנוע חשמלי לצד מנוע רגיל. החיסכון הגדול של רכבים היברידיים, הוא בנסיעות עירוניות. הסיבה לכך, היא שברכבים רגילים עצירות מרובות גוזלות דלק רב. כל הדלק הרב שנשרף על מנת להאיץ למהירות נסיעה, מבוזבז לתמיד. היתרון המרכזי ברכבים היברידיים, אם כך, הם שעצירה טוענת את הסוללה של המנוע החשמלי, והרכב משתמש בה על מנת להאיץ שוב. ברכב רגיל, האנרגיה של העצירה, מבוזבזת בעיקר על חימום הבלמים.

 

הסוגים השונים של הרכבים ההיברידיים: היברידי מלא, היברידי מתון, והיברידי נטען (PHEV).

היברידי מתון זו טכנולוגיה חדשה יחסית. הסוללה קטנה יותר, וחוסכת מהעלות של היברידי מלא. המטרה העיקרית של המנוע החשמלי ברכבים מסוג זה, היא לחסוך את בזבוז הדלק על בלימות מרובות, הגוזלות דלק רב בנסיעה עירונית, והשימוש במנוע החשמלי ברכב מסוג זה, הוא מצומצם יותר.

היברידי נטען (PHEV) הוא אמצע הדרך מרכב רגיל לרכב חשמלי, והוא ההפך של היברידי מתון. בעוד היברידי מתון ממזער את השימוש במנוע החשמלי, היברידי נטען הוא בעל מנוע חשמלי וסוללה גדולים יותר, שלוקחים חלק גדול יותר מהנסיעה בהשוואה להיברידי מלא (רגיל). היתרונות הגדולים כאן, הם החיסכון בדלק, שהוא הכי משמעותי מהשלושה, והזיהום הנמוך מהשלושה. 
עם זאת, המחיר ההתחלתי יהיה גבוה יותר, והוא דורש גישה למטען לרכב.

 


היתרונות והחסרונות של היברידים

 

ההחלטה על סוג הרכב, תלויה בהשקעה ההתחלתית, סוג הנסיעות העיקרי, וגישה למטען.
רכבים היברידים, לפי שמם, הם אמצע הדרך בין רכב בעל מנוע רגיל, לרכב בעל מנוע חשמלי בלבד. החידושים בשנים האחרונות, מספקים יותר אפשרויות לנהגים עם תקציבים שונים, וטווחי נסיעות שונים. החל מרכב בעל מנוע רגיל ולרוב זול יותר, להיברידיות המתחילות מהסוג המתון, למלא עד לנטען, ובקצה השני ישנם הרכבים החשמליים, בעלי סוללה גדולה יותר, המאפשרת נסיעה לטווח רחוק באמצעות מנוע חשמלי בלבד.
חשוב לזכור שרכבים היברידים נטענים ורכבים חשמליים, דורשים גישה למטען, ובנוסף, בכל רכב עם סוללת ליתיום, יש סיכוי מאוד קטן לשריפה.

 

 

סיכום


התחום היברידי הוא תחום מרתק, ואנו ממליצים לשקול אותו במהלך חיפושך הבא אחר רכב. זה עשוי להיות המקום המושלם לך לנסות את הטכנולוגיה החשמלית, בעידן שבו החשמל מתחיל להשתלט על השוק. בסופו של דבר, הבחירה תלויה בצרכים האישיים שלך.

 

איור ע''י Matt Howard  מ- Wikimedia רישיון: CC2.